כל מה שאתם צריכים לדעת על אלגוריתם Hummingbird של גוגל
החזון של גוגל היה ונותר להציג למשתמש את התכנים הטובים והנכונים ביותר שיספקו מענה לשאילתת החיפוש שלו. מעיין בר-נוי, מנהל מחלקת ה-SEO, מסביר כיצד עדכון Hummingbird לוקח את החזון הזה צעד אחד קדימה.
למה גוגל מעדכנת את אלגוריתם מנוע החיפוש ואילו עדכונים היו לנו עד עכשיו?
גוגל מבצעת שינויים והתאמות באלגוריתם החיפוש כל הזמן, והעדכונים הגדולים ברמת הארכיטקטורה של האלגוריתם זוכים לשמות קוד. ב-2010 הציגה גוגל עדכון משמעותי לייעול וזירוז פעולות האינדוקס (הוספת תכנים חדשים לבסיס הנתונים של מנוע החיפוש) ושליפת הנתונים במנוע החיפוש שלה. שמו של העדכון הזה הוא “קפאין”, ובשנים שלאחר מכן ביצעה גוגל שינויים ועדכונים נוספים, “פנדה” ו”פינגווין”, שמטרתם הייתה לשפר את רלוונטיות התוצאות המוצגות למשתמש ולמגר טכניקות SEO מלאכותיות.
כיצד Hummingbird שונה מעדכוני האלגוריתמים של גוגל בשנים האחרונות?
בניגוד ל-“פנדה” ו”פינגווין”, שהיו תוספות פילטרים לשיפור הרלוונטיות ואיכות התכנים בתצוגת תוצאות החיפוש, העדכון הנוכחי הוא שכתוב מלא והחלפה של כל האלגוריתם של מנוע החיפוש, בדומה לעדכון “קפאין” ב-2010. בנוסף, לטענת גוגל, העדכון הזה משפיע על 90 אחוזים מתנועת החיפוש בגוגל, בניגוד לאחוזי השפעה נמוכים יותר (אך עדיין משמעותיים) בעדכונים קודמים.
אילו חידושים הוא מביא לעולם החיפוש?
החזון של גוגל היה ונותר להציג למשתמש את תכני הרשת הטובים והנכונים ביותר שיספקו מענה לשאילתת החיפוש שלו ויציעו גם ערך מוסף. עדכון Hummingbird שם דגש על הפיכת מנוע החיפוש לבן שיח שעונה על שאלות הגולש ומנסה לחזות באופן המדויק ביותר את כוונותיו בכל עת, ולא רק כשהוא מחפש באופן אקטיבי מידע זה או אחר.
בבלוג החיפוש של גוגל דן ה-VP לענייני חיפוש בחברה, אמית סינגהל, בחלק מהשינויים והשיפורים שמכניס אלגוריתם Hummingbird לחוויית החיפוש של המשתמש.
חיפוש סמנטי, קונטקסטואלי ומענה לשאלות
מטרת השינוי המהותי בעדכון, היא שיפור חוויית החיפוש של המשתמש, באמצעות מענה על שאלות וחיפוש סמנטי. החיפוש ה”שיחתי” (Conversational Search) התחיל עם הצגת “גרף הידע” של גוגל (הסבר בהמשך), אך העדכון משפיע בצורה רחבה יותר על כלל פעולות החיפוש. במקום לספק רשימה של אתרים שמכילים את מילות החיפוש שהקיש (או אמר בקול) המשתמש, מנוע החיפוש מתייחס לשאילתת החיפוש כולה ומשתמש בכלים שונים שעומדים לרשותו בשביל לנסות ולהבין את כוונת המשתמש. בין היתר, משתמש האלגוריתם במאגר מילים נרדפות וחלופיות, שילובים בהם הופיעו, ומנצל גם מידע נוסף על המשתמש ומערכת היחסים שלו עם שאילתת החיפוש ,כמו נתוני מיקום והיסטוריית חיפושים קודמים. כך, למשל, בחיפוש “Calories in a Pizza Hut slice”, בעבר גוגל היה מציג לכם נתוני ערך תזונתי מאתר שעוסק בבריאות ותזונה. כעת, אם תחפשו את המונח במובייל יוצג לכם המידע התזונתי מאתר חברת “פיצה האט” עצמה.
Knowledge Graph
השינוי הנוסף עליו כותב סינגהל,הוא אודות השיפורים ב”גרף הידע” של גוגל, ה-Knowledge Graph, מאגר מידע בו 570 מיליון מושגים ומערכות יחסים בינהם, שמציג מידע רלוונטי למחפש כבר בעמוד תוצאות החיפוש, במקום שהמשתמש יצטרך להקליק מחוצה לו. כוונת גוגל כאן היא להגדיל את משך הזמן בו נמצא המשתמש בעמודי גוגל (ונחשף כמובן לפרסומות ממומנות) ולהקל על קבלת תשובות בעזרת מנוע החיפוש, תוך הצגה של מידע רלוונטי, השוואתי ומסונן בעזרת פילטרים.
מיקוד במובייל
צילומי המסך שמדגימים את הפיצ’רים החדשים של Hummingbird בבלוג של גוגל הם צילומים ממכשירי סלולר, ולא אתר החיפוש, ויש לכך סיבה: בשנים האחרונות גוגל מכוונת יותר ויותר למשתמשי הסלולר והטאבלטים בניסיון למשוך אותם “חזרה הביתה לגוגל”, במקום לאבדם בשירותים קוליים כמו Siri של אפל, שמספקים תשובות לשאלות ואף מנבאים שאילתות חיפוש. המשתמש הנייד לא רוצה להקליד מילות חיפוש במסך המגע, אלא לשאול שאלות בקול ולקבל תשובות מידיות להן, מה שמתחבר לשני החידושים מעלה: העמקת חיבור מנוע החיפוש ל-Knowledge Graph ושיפור יכולות החיפוש הסמנטי והבנת השאילתה במקום חיפוש ביטויים.
מתי נכנס האלגוריתם החדש לפעולה?
גוגל אמנם הכריזה עליו ב-26 בספטמבר, אולם על פי רוב הדיווחים, הוא התחיל לפעול כחודש קודם לכן, ללא כל הכרזה מיוחדת.
כיצד משפיע העדכון הזה על מאמצי SEO? מה צריך לעשות בשביל להתאים את עבודת ה-SEO לאלגוריתם החדש?
גוגל הטמיעה את Hummingbird במנוע החיפוש שלה כחודש לפני שבכלל הכריזה עליו, אך מנהלי אתרים ואנשי SEO כלל לא שמו לב לשינויים בתנועה ממנוע החיפוש. הסיבה לכך היא שהעדכון בעיקרו לא גרם לשינוי במיקומים, ולכן ההשפעה שלו על בעלי האתרים היא יחסית זניחה.
המטרה של גוגל בפיתוח מנוע החיפוש שלה היא לשים דגש על תוכן איכותי ורלוונטי בניגוד למענה על שאילתות על-ידי הצגה של עמודים שמכילים את מילות החיפוש. עדכון Hummingbird ממשיך מגמה זו. משמעות הדבר היא שאם עד כה עשיתם SEO באופן בו גוגל רוצה, התנועה באתרכם לא תיפגע מהעדכון. בגוגל עדיין ממליצים על אותן פרקטיקות ותיקות: תוכן איכותי, מקורי ועשיר, שמספק חוויית משתמש חיובית באתר בנוי היטב וידידותי גם למכשירים ניידים.
השינוי הגדול בשנים האחרונות, שמתבטא באופן מובהק בעדכון Hummingbird, הוא הניסיון של גוגל לספק חוויית חיפוש מהנה למחפש, ונקודת המוצא שצריך לאמץ המשווק או מנהל אתר האינטרנט היא: “כיצד אני מספק תשובות לשאלות שהלקוחות הפוטנציאליים שלי שואלים את גוגל?”
השורה התחתונה היא, שתוכן איכותי היה ונשאר המרכז, ובהחלט אין סיבה לפאניקה. רק המשיכו לעבוד על תוכן איכותי, עשיר ורלוונטי לקהל היעד שלכם.