seo 2016

יש למה לצפות! 2016 ב-SEO

אנחנו ב-K/Logic לא מסכמים שנה, אנחנו מעדיפים להסתכל אל השנה הבאה. זה לא בקטע מתנשא, אלא פרקטי.

בחודש הקרוב נעלה כאן את דבר שלוש המחלקות הגדולות שלנו: SEO, תוכן ו-PPC. להלן, שנת 2016 ב-SEO:

עולם ה-SEO משתנה ומתפתח בקצבים מהירים, עד כדי הגדרתו מחדש בכל פעם – מהוספת תחומים שמשפיעים על הדירוג ועד חידוד איכויות של פרמטרים. שנת 2015 היתה שנה מרתקת עבור התחום הזה ו-2016 תהיה כנראה מרתקת עוד יותר.

כמו בשנה שעברה, גם השנה חווית המשתמש תהיה פרמטר מרכזי בדירוג הנכסים הדיגיטליים בגוגל. כבר עכשיו ובשנה הקרובה יותר ויותר, כבר לא נדבר על search engine optimization  אלא על web presence optimization – אופטימיזציה של הנכסים הדיגיטליים של הלקוח. ככל שנשפר את הנכס הדיגיטלי מבחינת השימושיות, חווית המשתמש והצעת הערך, ככל שמשתמשים יצרו יותר engagement עם האתר שלנו, כך נעלה בתוצאות החיפוש. 

engagment

הנה כמה מהמגמות והשינויים שנראה בשנה הקרובה. והרבה דוגמאות:

תוכן, תוכן, תוכן (ולא link building)

זה לא חדש שגוגל אוהב שאנחנו משקיעים בגולשים/צרכנים שלנו, כשאנחנו מייצרים חוויית משתמש שהיא חוויה באמת, הוא יודע ומבין כשאנחנו מייצרים תוכן ראוי ובעל ערך אמיתי לקורא/צרכן והוא כבר מזמן קלט את המאמרים האידיוטיים ההם, עם החזרה הבלתי הגיונית על אותן מילות מפתח וכבר מזמן הודיע לנו שהוא שונא את זה. וכשהאתר שלנו מגניב, הוא מצ’פר אותנו.

לא מדובר בשיחה חדשה, אלא בשיח שמתקיים כבר שנים ספורות ותופס תאוצה עם הזמן הן בתוכן בתוך האתר והן בתוכן החיצוני (off page). אומנם בכל נושא התוכן החיצוני, בישראל, כלומר בעברית, הכל קורה לאט יותר ומאוחר יותר, כך שאנחנו עדיין יכולים ליהנות מהספק, לא לשאת בתוצאות של פעילות תוכן חסרת איכות ואף להשיג תוצאות באופן זה, אבל בפועל השעון המעורר כבר צלצל והיינו כבר צריכים להריח את הקפוצ’ינו ולשנות את הדרך בה אנחנו יוצרים תוכן.

shutterstock

שנת 2016 תהיה שנה משמעותית במעבר מכמות לאיכות. אנחנו מבינים שקישור איכותי יכול להשיג תוצאות טובות יותר גם מעשרה קישורים קטנים. ומחשיבה ממוקדת קישורים, אנחנו עוברים השנה לחשיבה על ערך אמיתי – על התוכן. כתיבת תוכן ייחודי, מעניין, חדש ומסעיר ולא רק תוכן למטרות SEO. ואי אפשר להתכחש ליופי שבסיפור כי יותר כיף, מאתגר ואינטליגנטי ליצור תוכן טוב ולא תבניתי שמיועד לאנשים ולא לרובוטים.

בשנה הקרובה נמשיך לראות הרבה פחות התמקדות בביטויים ויותר התמקדות בעולמות התוכן, ביצירת תכנים ויראליים, שיצרו אינגייג’מנט. ובהמשך, הפילוסופיה של גוגל על טבעיות ויצירת ערך לגולש תעביר אותנו במוקדם או במאוחר מיצירת קישורים ליצירת איזכורים (שכבר הוכח שמשפיעים על מיקום). 

תוכן ככלל יקבל משמעות במובן הרחב של המילה וכבר עכשיו אנחנו רואים הרבה יותר וידיאו, תוכן גרפי, אינפוגרפיקות, שילובים של וידאו וחוויית משתמש ופורמטים מעניינים ומתקדמים של תוכן.

שיחה מקומית

תוצאות מקומיות מקבלות יותר ויותר חשיבות בעיני גוגל, ומוצגות בצורה בולטת במיוחד, לרוב אף יותר מהתוצאות האורגניות או הממומנות ה”רגילות”. זאת בהמשך לעדכונים מעולם בעלי הכנף כמו humming bird, שהתייחס בין השאר למיקום בשאילתות חיפוש ו-pigeon שיועד ל-local. חנויות, מסעדות ועסקים מקומיים שישכילו להשקיע ולטייב את התוצאות המקומיות שלהם ירוויחו חשיפה ותנועה מוגברת של גולשים מתלבטים שנמצאים בקרבת מקום.

עד אוגוסט 2015, הוצגו עד שבע תוצאות מקומיות בצורת רשימה, בעיקר בביטויי חיפוש שכוללים שם של מיקום (למשל “יוגה בכפר סבא”). באוגוסט האחרון ביצעה גוגל עדכון לתוצאות, וכעת מופיעות שלוש תוצאות מקומיות בצמוד למפה של האזור. היופי הוא שתוצאות כאלה מופיעות גם ביטויים שלא כוללים שם של מיקום או אזור, אך הם אזוריים באופיים ומי שמחפש אותם כנראה מתכוון למצוא תוצאות באזור שלו, כמו הביטוי “סופרמרקט”.

התוצאות המקומיות האלו מופיעות עכשיו גבוה מאוד בעמוד, לרוב בין התוצאות הממומנות לאורגניות, או מתחת לתוצאה האורגנית הראשונה. במובייל הן תופסות את כל המסך ואין שום סיכוי להתעלם מהן.

תצוגה ישנה:

תצוגה ישנה

תצוגה חדשה:

תצוגה חדשה תצוגה חדשה

כבר היום בתוצאות מקומיות של חיפוש שם של חנות או מותג מופיע snippet בולט עם כל המידע הרלוונטי על המותג כולל כתובת, טלפון, שעות פעילות, תמונות ואף ביקורות מ-Google+. רק לא להתבלבל עם ה-snippet של Knowledge graph, שמציג מידע כללי על המותג ללא קשר למיקום!

switch

SEO מול PPC 

אחד השינויים המעניינים ומאתגרים בשנה הקרובה יהיה היחסים בין ה-SEO ל-PPC. גוגל הוסיפו באוגוסט האחרון תוצאה ממומנת נוספת בסלולר. ההשפעות של פעולה זו כבר ניכרות באופן משמעותי בתנועת המובייל האורגנית, ולמעשה הוספה זו דוחפת את התוצאות האורגניות מטה מתחת לפולד. בתצוגת מובייל מדובר במהלך משמעותי כי מספר התוצאות שמופיעות מעל לפולד מועט יותר ונדרשת גלילה כדי לראות תוצאות נוספות. בתכלס, גם אם האתר שלכם נשאר באותו מיקום, פעולה זו למעשה “הורידה” אותו מיקום אחד.

יותר מזה, בימים אלה גוגל מריצים A/B Test על ארבע תוצאות ממומנות בעמוד תוצאות בדסקטופ (במקום 3), מה שיוריד את התוצאות האורגניות עוד מיקום מטה. מהיכרותנו המעמיקה עם גוגל, אנחנו צופים שגם שינויי זה יכנס.

מדובר בצעד משמעותי מצד גוגל, שמטיפה על חשיבות טובת המשתמש בעיניה והצגת הנתונים הכי נקיים עבורו, אבל על הדרך היא מקדמת יותר תוצאות ממומנות שמושפעות נטו מתקציבים גדולים יותר, שמפרסמים מוכנים לשלם. צעד זה מאתגר את ה-SEO והביצועים שלו וידרוש פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם ההשפעות שלו.

אחת הדרכים להתמודדות יכולה להיות תוצאות חיפוש עשירות שיאפשרו לנו להתמודד על מיקום נוסף בעמוד, שיופיע על סמך רלוונטיות (תשובות לשאלות, מידע מדויק וכו).

הפוך גוטה, הפוך: Mobile First

השנה לראשונה התהפכו היוצרות באופן מוחלט וחיפושי המובייל העולמיים חצו את החיפושים בדסקטופ. גם בישראל השימוש בנייד הוא מהגבוהים בעולם. אנשים לא רק מבצעים מחקר במובייל, אלא גם קונים. ולכן, בהקמת נכסים דיגיטליים של כל מותג נדאג שהם מתאימים קודם כל למובייל (ובלעז mobile first) ואחר כך נבצע את ההתאמה לדסקטופ. שזה באמת הפוך מהדרך בה עבדנו עד לא מזמן. וזה די ברור שבעתיד הקרוב נרכוש דרך המובייל לא רק מלון או טיסה אלא אפילו רכב. בארה”ב זה כבר קורה – ממש קונים אוטו באינטרנט ומקבלים אותו הביתה כמו משלוח בגדים מ-asos. גם בישראל המגמה בכיוון ברורה, סוויץ’ עשו חצי דרך ובקרב היבואנים הגדולים כבר עובדים מאחורי הקלעים על בסיס למערך שכזה.

Mobile-stats-vs-desktop-users-global-550x405

גם החיפוש הקולי במובייל מתפתח, וישפיע על תוצאות החיפוש שלנו שוב, בהמשך לכל נושא החיפוש הסמנטי. בחו”ל החיפוש הקולי תופס יותר יותר מקום, מעניינים במיוחד השיפורים שנעשים ב “Google Now on Tap” (כרגע למשתמשי אנדרואיד בגרסאות החדשות) שהולך ומציע עוד ועוד אפשרויות להצגת מידע באופן מידי באפליקציות בהן גולשים נמצאים. פרטים כמו כרטיסים לסרט, פרטי טיסות, מעקב אחר חבילות, שם הזמר של השיר אותו אתם שומעים עכשיו ועוד, יחד עם אפשרות להצגת מאמרים הקשורים לתחומי העניין של הגולש/ מה שהוא קורא עכשיו. כאן אפשר לראות את זה בפעולה.

מה? עוד אין לך את האפליקציה?! 

ואם במובייל עסקינן, בגוגל התחילו השנה לאנדקס אפליקציות ולהציג אותן בתוצאות החיפוש. זה עוד צעד שלהם בפרסונליזציה ובקידום אפליקציות. אם הגולש הוא כבר הבעלים של אותה אפליקציה הוא יקבל תוצאות מעמודים פנימיים שלה, אם לא – יציעו לו להוריד אותה.

photo: shutterstock

במקביל, התפתח תחום נוסף ומרתק והוא כל נושא ה-ASO – קידום אפליקציות בחנויות. מהלך שמושתת בעיקרו על חווית משתמש, שימושיות וחוות דעת.

אני והחבר’ה: Social Media 

אחד הג’וקרים של עולם הקידום האורגני הוא נושא הרשתות החברתיות וההשפעה והנראות שלהן בצורה אורגנית. השמועות אומרות שהנראות והאינדוקס שלהן יגדל ב-2016 ויקבל יותר משמעות מבחינת קידום אורגני, אולם אין לדעת עדיין כמה ואיך.

חשוב לומר שגם בעבר היו סברות שזאת תהיה השנה של הרשתות החברתיות והתהייה האם share משפיע על SEO או לא היא ממש לא חדשה. סברות אלו התבדו בעבר, אך אם גוגל ילכו על פי הפילוסופיה שלהם זה לגמרי הצעד ההגיוני הבא.

הזמן הוא משאב: HTTP2 ומהירות טעינה

כחלק משיפור חוויית המשתמש גוגל פועל גם למציאת פתרונות להאצת מהירות הגלישה. כאן חברה גוגל אל גורמים משמעותיים נוספים בכדי ליצור פרוטוקול תקני אחד ונולד ה- HTTP/2, שהוא שדרוג של הפרוטוקול הישן והמוכר – http.

במילים פשוטות, הפרוטוקול החדש מאיץ באופן משמעותי את הטעינה של אתרים על ידי קריאה במקביל למספר משאבים על גבי חיבור יחיד, במקום דירוג הקריאות הקיים כיום, כלומר פריוריטיזציה. הפרוטוקול החדש כבר נתמך על ידי כל הדפדפנים המובילים. את הירייה האחרונה במערכה שיגרה גוגל לפני כשבוע, עם הכרזה על תמיכה בפרוטוקול HTTP/2 החדש, דבר המעיד לכאורה על היותו גורם בדירוג האתר.

http time line

מקור: https://http2.akamai.com/

דוגמה חמודה לסיפור הזה: כאן.

HTTP1 Vs. HHTP2

ואם מתחשק להבין מה כל כך מגניב ב- http/2 ולמה לעבור אליו, כדאי לכם לקרוא את זה.

עוד בהמשך לשיפור מהירות הטעינה גוגל החלה לאחרונה ביוזמה שנקראת Accelerated Mobile Pages (AMP), בהמשך ל Instant articles של פייסבוק, זהו למעשה פרוטוקול המשתמש במספר מועט של משאבים להגשת תכנים בצורה מהירה. הפרוטוקול עתיד להציג בתוצאות החיפוש כבר בפברואר 2016 מאמרים של Publishers רלוונטיים, שייטענו מיידית במכשיר. המאמרים יופיעו עם תגית fast לידם מה שמעיד שוב על חשיבות המהירות בדירוג העמודים.

לסיכום אנחנו עומדים בפני שנה מעניינת ומאתגרת, שנה שבה ה SEO ימשיך להתפתח ולחלוש על תחומים נוספים. שנה בסימן חווית משתמש מכל הבחינות : מובייל, הגשה מהירה, חיפוש מותאם, תוכן וערך אמיתי לגולש בכל אספקט. יש למה לצפות, הולך להיות מעניין.