הפער בין הרצון למציאות

Oops I did it again – על גוגל והעדכונים האחרונים

קהילת ה-SEO כמרקחה בגלל השינויים האחרונים שנכנסו לתוקף בתחילת החודש (ספטמבר 2016). עוד לא גמרנו לבדוק את ההשלכות של השינוי שעשה Google אי אז בפברואר 2016 והנה אנחנו כבר במחקר הבא.

לנו, אנשי ה-SEO, קשה לראות את Google לא מדייק, אבל לדעתנו הפעם זה קצת קרה. הפוסט הבא מבוסס על מחקר שעשינו במחלקה בשבועיים האחרונים. מקווים שתיהנו.

בשבועות האחרונים היו מספר עדכונים של Google שהשפיעו על תוצאות החיפוש. זה התחיל ב-2 בספטמבר בעדכון רחב ומאז עלו תיקונים ועדכונים נוספים אחת לכמה ימים.

אתרים רבים חוו עליות משמעותיות בביטויים מסוימים ובמקביל היו ירידות משמעותיות בביטויים אחרים, היו אפילו מקרים בהם ביטויים נפלו במיקומים ולאחר כמה ימים ב-Google שמו לב שאולי עשו משהו לא נכון והחזירו את הגלגל לאחור.

בקיצור, תנודתיות גדולה. או כמו שכלי מזג האוויר מראים – יש סופה בחוץ.

סוער בחוץ

אז עוד מוקדם לסכם, כי השינויים עוד קורים  as we speak אבל רצינו להראות כמה דברים מעניינים שכבר שמנו אליהם לב שמראים את הכיוון של Google וגם גורמים לנו לשאול הרבה שאלות.

העדכון נגע בתחומים רבים, אנחנו נתמקד בפוסט הזה בכמה שינויים מסוימים שנראים לנו המשמעותיים ביותר מבחינת הכיוונים ש-Google מנסה ללכת אליהם. שינויים משמעותיים, למשל, נרשמיו בתוצאות הלוקאל – הן בדיוק שלהן והן במיקומן בעמוד התוצאות בדף החיפוש. אתרים קטנים מקבלים יותר מקום בתוצאות ביזנס, ישנן קפיצות משמעותיות בעמודים אחוריים (קפיצות מעמוד 8 לעמוד 2 ) וכדומה.

בכל אופן, בסקירת הביניים הזאת שלפניכם התמקדנו בעמודי התוצאות הראשונים של ביטויי מפתח משמעותיים ובשינויים שחלו שם.

כשאת אומרת “בית השקעות” למה את מתכוונת?

נראה שהעדכון האחרון ניסה מאד להתחקות אחר כוונת הגולשת, ולהציג לה את התוצאות המתאימות לה ביותר.

כך למשל בחיפוש הביטוי “בתי השקעות” נקבל היום אתרים אגרגטיביים, אתרי השוואות ואתרי מידע במקום עמוד שמכיל את כל בתי ההשקעות המובילים בארץ – מה שהיינו מקבלים עד היום. מעט בתי השקעות נשארו בעמוד התוצאות הראשון מאז העדכון.

חיפוש בתי השקעות

חיפוש בתי השקעות

א-מ-מה: בפועל, עמוד התוצאות של “בתי השקעות” מציג כרגע תוצאות מעט בעייתיות, כנראה שלא כולן כאלו שצריכות להיות בעמוד הראשון.
כך למשל התוצאה הראשונה מציגה את אתר duns100 אבל את דירוג בתי ההשקעות שלו משנת 2014 – כנראה לא רלוונטי למי שמחפש היום ב 2016 בתי השקעות נכון?

אגב, ל-duns100 יש דירוגים של שנת 2015 ואפילו של 2016, פשוט אין לעמודים האלו קישורים חיצוניים.

 

בל אנחנו ב-2016

בעמודים כאלו אנחנו רואים גם אתרים חלשים שמקבלים מיקומים טובים. למשל, האתרים broker ו- moreinvest, שהם אתרים חלשים יחסית, מטפסים מעלה בימים האחרונים. במצב רגיל הם לא היו מגיעים לעמוד הראשון. זה מעבר ל-dance רגיל כי התוצאות האלו נמצאות שם כבר שבועיים וממשיכות לעלות במיקומים.

במובן הרחב של המילה

בחיפושים אחרים שבדקנו, ראינו שכאשר המושג רחב יותר וברבים, התוצאות העליונות הפכו להיות אתרי תוכן או אגריגטורים של מידע.

באופן כללי אתרי תוכן ומידע מופיעים עכשיו בעמודים ראשונים, שוב במקומות שGoogle חושב שכוונת הגולש הייתה חיפוש מידע / לימוד / מחקר.

ביטויים מדויקים

בחלק מביטויי החיפוש שמנו לב לעניין חדש. בחיפוש יחיד הופיע עמוד מסוים מאתר ספציפי, בחיפוש רבים הופיע עמוד אחר מאותו אתר – כאילו Google שכח לרגע את מה שלמד על הקשרים בין יחיד ורבים. כאשר מסתכלים על ההבדלים במקרים הללו רואים שיש חשיבות לכמה פעמים מופיע הביטוי המדויק בעמוד! ממש כמו פעם.

אל תגגל את הביטוי הזה, חבר

חשיבות ה-title 

ואם כבר מדברים על “כוונת הגולש” שמנו לב כי ישנם מקרים עם חשיבות משמעותית לביטוי המדויק של ה-title בעמוד. ברמה שעמוד שמכיל את הביטוי המחופש עם מילים/ וריאציות נוספות, Google הוריד אותו בדירוג, ולעיתים אף העדיף עמוד אחר באתר שמכיל את הביטוי המדויק באופן נקי, אבל חלש משמעותית ולא רלוונטי ברמת התוכן שהוא מציג.

כלומר שוב כוונות טובות אבל פיקשוש קל בביצוע.

אנקור טקסט

דברים נוספים ראינו ברמת הקישורים לעמודים: עמודים שהכילו אנקורים מדויקים של הביטוי המחופש וללא וריאציות עלו במיקומים בעדכון, בעוד שעמודים שהכילו אנקורים מגוונים עם וריאציות שונות – ירדו. הפוך מכל מה שחשבנו לא?

כנ”ל, דרך אגב, גם לניסוחים המדויקים של הקישורים הפנימיים לעמוד – ככל שהם יותר עקביים ומדויקים עמודים פחות נפגעו ולהיפך.

Google רטרו 

אז מה היה לנו? טקסט עוגן מדויק גם בקישורים פנימיים, ביטויי חיפוש מדויק בטייטל, משמעות לצורה בה הביטוי כתוב (יחיד או רבים) – התחושה היא ש-Google חזר אחורה כמה שנים. מתודות שהיו רלוונטיות בעבר, שוב עובדות טוב היום, הרבה יותר מכל המתודות החדשות אליהן עברנו בעקבות השינויים בתפיסת עולם ה-SEO .

עם זאת, חשוב לציין שלא כל מה שציינו כאן הופיע בצורה גורפת. היו ביטויי חיפוש משמעותיים בהם ראינו עמודי תוצאות שהציגו הבנה טובה יותר של Google את ההקשרים. ביטויים כמו מימון לרכב והלוואות ומקומות שהוא תיקן את עמוד התוצאות בצורה טובה ונכונה כך שאין אמת אחת.

מי אמר רטרו?

מי אמר רטרו?

והשורה התחתונה? 

נראה ש-Google מנסה להבין את כוונת המשתמשים. מה הם באמת מצפים למצוא. אולי אפילו יש פה ניצנים ראשונים של RANKBRAIN בחיתוליו. אלו כמובן צעדים מבורכים, הבעיה היא שבפועל הוא מפקשש בתוצאות אותן הוא בוחר להציג.

כל יום עולים שינויים חדשים ונוספים ונראה שב-Google מנסים לשפר את התוצאות. בינתיים, יש הרבה דברים שלא נראים כמו שצריך, אבל Google כמו Google – זה בטח יסתדר בקרוב. כמו שאומרים, נחייה ונראה.

Stay tuned  נמשיך לעדכן בשינויים כמובן