Blog-Picture_100250115

נפגע לכם ה-CTR האורגני? אלה כנפי הפרפר של גוגל

זוכרים את השינוי בעמוד התוצאות של גוגל בדסקטופ מחודש פברואר 2016? (אמ;לק: הסרת מודעות הצד הממומנות, והוספת מודעה ממומנת רביעית בראש התוצאות עבור ביטויים תחרותיים), יופי. כי נכון שתילי תילים של מילים כבר נכתבו עליו וגם אנחנו כתבנו על השפעות השינוי על מודעות ה-PPC, אבל, תתפלאו, יש עוד מה להגיד.

כי כשגוגל עושה שינוי אחד – בוודאי משמעותי שכזה – כמו משק כנפי פרפר, הוריקן מטאפורי עלול להתרחש במשרדיהם של מנהלי שיווק בצד השני של העולם. ואכן, השינויים האלה השפיעו בחודשים האחרונים גם על התוצאות האורגניות, שבביטויים תחרותיים נדחקו עוד כמה פיקסלים למטה.

יצאנו לחקור, הישארו עימנו

כדי להציג ולנתח את השינויים הטרחנו את עצמנו ל-Google Search Console והוצאנו רשימה של כמה עשרות ביטויים שמציגים 4 תוצאות ממומנות בראש העמוד, יחד עם נתוני החשיפות וההקלקות של התוצאות האורגניות שמופיעות בביטויים האלה.

עמוד החיפוש לפני ואחרי השינוי

כדי לערוך השוואת “לפני ואחרי” קלאסית, לקחנו את הביטויים והנתונים ממספר אתרים שונים, מעולמות תוכן שונים, בשתי תקופות זמן: השבועיים של לפני השינוי והשבועיים שאחריו. מתוך הביטויים האלה השתמשנו רק בנתונים של תוצאות שהמיקום שלהן לא השתנה בין שתי התקופות, כדי לנטרל השפעה של המיקום על ה-CTR.

מה מצאנו?

קודם כל חשוב להגיד, שהממצאים אינם מובהקים סטטיסטית לפי אף קנה מידה מחקרי. אבל, כן אפשר להבין את משמעותו הכללית של השינוי ואת השפעותיו על התוצאות האורגניות.

אז, מצאנו ש:

- ה-CTR הממוצע של כלל התוצאות שהופיעו בעמוד הראשון (במיקומים 1–10) ירד מ-6.3% ל-5.2% – ירידה יחסית של כ-17%.

– הנפגעות העיקריות הן התוצאות במיקומים 1–3, שחוו על בשרן ירידה יחסית ב-CTR של מעל 21% בממוצע (21% ביחס למקור ולא בחישוב אבסולוטי). את הירידה הזאת ניתן היה לצפות והיא נובעת מהעובדה שהתוצאות במיקומים אלו נהנו לפני השינוי מנראות נפלאה מעל ה-Fold העליון במסכים ממוצעים, ובפועל נדחקו היום מתחתיו (כמו בתמונה שלמעלה).

– שאר התוצאות בעמוד הראשון – במיקומים 4–10 – הושפעו בצורה זניחה בלבד, אם בכלל.

גרף CTR ממוצע

מה למדנו? או: מה כדאי לעשות?

1. בעקבות הפגיעה ב-CTR כדאי לפעול לשיפורו בתוצאות האורגניות. חשוב יותר מתמיד למקסם את הפוטנציאל של כל עמוד בתוצאות האורגניות. כדאי לבדוק ולנסות ניסוחים שונים של תגי ה-Title וה-Meta Description, ולנסות כמה שיותר לקלוע לכוונת החיפוש של רוב הגולשים שמחפשים ביטוי מסוים.

2. להתמקד בביטויים שווים מבחינת עלות/תועלת. כדאי לבחון שוב את העלות והתועלת של ביטויים לקידום בתוצאות האורגניות. אחרי השינוי יכול להיות שכבר פחות משתלם לקדם ביטויים גנריים מסוימים עם אלפי חיפושים בחודש, שכנראה יציגו ארבע תוצאות ממומנות. להשתלט על המיקומים הראשונים בתוצאות האורגניות יניב פחות כניסות מאשר בעבר באותה השקעה במאמצי SEO.

ביטויי זנב ארוך או ביטויים פחות תחרותיים, שיציגו כנראה פחות מארבע תוצאות ממומנות, יניבו אחוזי CTR גבוהים יותר ויש מצב שיהיו משתלמים יותר מבחינת ההשקעה בקידום שלהם.

וכמובן, חשוב לחקור את הביטויים הרלוונטיים לאתר ולבדוק את התחרותיות של כל אחד מהם בתוצאות האורגניות ובתוצאות הממומנות, כדי לשלב נכון עבודת SEO יחד עם קידום ממומן – הכול בהתאם לצורך ובהתאם לחישובי ROI ועלות מול תועלת.

ולא, ה-SEO עדיין לא מת…