GOOGLE

גוגל מתחילה להצפין את כל מילות החיפוש

בקרוב מאוד לא נוכל לראות כלל באנליטיקס את מושגי החיפוש שהביאו גולשים לאתר שלנו מגוגל. אז מהו השינוי במדיניות מנוע החיפוש בהצפנת שאילתות החיפוש? מהי משמעותו עבור אנשי SEO? וגם: הצעות לחלופות מאת מעיין בר-נוי, מנהל מחלקת SEO ואנליזה.

אחד הכלים שהיו עד היום לאנשי שיווק ומנהלי אתרים בשביל לגלות כיצד מגיעים גולשים לאתרם מגוגל היו מילות המפתח והמושגים לחיפוש שניתן היה לראות בגוגל אנליטיקס. ב-2011 הוסיפו בגוגל אפשרות הצפנה לשאילתות החיפוש עבור משתמשים רשומים (logged-in) ובהדרגה הועברו גם גולשי כרום לחיפוש ב-https ומילות החיפוש שהקישו הוסתרו מעיניי מפעילי האתר ואנשי ה-SEO בשירות אנליטיקס.

לאט-לאט התרגלנו לראות את המושג Keyword Not Provided במקום שאילתת החיפוש של המבקרים באתר, ובחודשים האחרונים אחוז החיפושים המוצפנים בגוגל רק הלך ועלה. האתר notprovidedcount הוקם בשביל לבצע מעקב אחרי העליה ההדרגתית באחוז השאילתות המוסתרות, ובתרשים באתר ניתן לראות שבשנתיים האחרונות זינקו אחוזי החיפושים המוצפנים מ-0.08 באוקטובר 2011 ל-80.63 אחוזים בתחילת אוקטובר 2013.

  GRAPH

לאחרונה אישרה גוגל שבכוונתה להעביר את כלל תנועת החיפוש למצב מוצפן, מה שאומר שלא נוכל לראות יותר בשירותי ניתוח התנועה מה היו שאילתות החיפוש שהביאו גולשים אלינו מגוגל.

למה גוגל לוקחת לנו את המידע הזה?

 בגוגל אמנם טענו שאין פה כוונה לקדם מכירת מודעות ממומנות (שכן בשירות AdWords עדיין ניתן לראות את ביצועי השאילתות בחיפוש אורגני) אלא ניסיון להגן על משתמשי החיפוש ממעקב. אחת הסברות היא שערוריית המעקבים של ה-NSA בארצות הברית (PRISM) שהחזירה לאור הזרקורים את נושא הפרטיות ברשת והמידע שאנו משתפים עם ספקי השירות השונים והאתרים בהם אנו גולשים.

“זה טוב למשתמשים,” טען באוזני Search Engine Land הדובר של גוגל, אבל זה הרבה פחות טוב לאנשי ה-SEO שאיבדו בהדרגה מקור מידע חשוב למדידת ביצועים.

אז איך מתמודדים עם היעדר דיווח על שאילתות חיפוש בגוגל?

 קיימים כלים נוספים שעדיין זמינים למשתמשי גוגל למעקב אחר ביטויים בחיפוש אורגני. Google Webmaster Tools מספק הצצה ל-2,000 הביטויים הפופולריים בחיפוש שהובילו לאתר, אבל מציג רק הערכה של מספר הקליקים ולא מידע מדוייק. בשירות הפרסום הממומן במנוע החיפוש של גוגל, AdWords, תוכלו למצוא דו”ח שמשווה נתוני תנועה אורגנית לביטויי חיפוש לעומת התנועה הממומנת מאותן שאילתות, אבל גם המידע הזה נמשך משירות Google Webmaster Tools.

לדברי מעיין בר-נוי, מקור המידע על מילות חיפוש ושאילתות חיפוש משתנה בהתאם למטרה שלשמה נאספים הנתונים. הוא מסביר:

“אם מנסים לעשות מחקר מילים – הכי טוב לעבוד אל מול מערכת להערכת חיפושים (כמו ה-Keyword Planner של AdWords) ואל מול מיקומי האתר. בגדול, ככל שנפח החיפוש גבוה יותר ומיקום האתר נמוך יותר כך פוטנציאל הגידול של הביטוי גבוה יותר.

לעומת זאת, בניתוח תנועה אורגנית, הסתכלות לפי עמודי נחיתה תהיה הדבר הכי קרוב למידע שהיה זמין עד היום. זה גם מכריח שינוי של צורת החשיבה, אצל אלו שלא שינו אותה עדיין, מפוטנציאל של ביטוי בודד לפוטנציאל של קבוצת ביטויים.

אם מטרתנו היא לנתח תנועה מביטויים מסויימים אנחנו מגיעים לבעיה האמיתית, אין לזה פיתרון טוב מדי, אבל שילוב של הסתכלות על עמודי נחיתה, מיקומים של ביטויים והערכות חיפושים ייתן תמונה כלשהי על מצב הביטוי.”

כפי שהסביר מעיין, מדובר באתגר שמצריך שינוי בחשיבה והסתגלות של אנשי ה-SEO, אך עדיין קיימים לא מעט כלים חלופיים שמאפשרים לנו לנתח את נתוני החיפוש ולהשתמש בהם לשיפור הרלוונטיות של התכנים בעמודי הנחיתה.