Blog-Picture_2

ב-21.4 גוגל מעדכנת את האלגוריתם שלה במובייל. אתם מוכנים?

אחרי בילד אפ מרשים ב-2014, גוגל מתחילה את השנה החדשה באמירה חד משמעית למפרסמים ובעלי האתרים: מובייל, מובייל, מובייל. גוגל מגבה את המגמה גם בעדכון האלגוריתם: החל מאפריל אתרים מותאמים יתועדפו בחיפוש, וגם תוכן מאפליקציות יאונדקס. גוגל, המשתמשים והאלגוריתם כבר עמוק במובייל, ואתם?

כל הסימנים מראים שעולם החיפושים במובייל תופס נפח שגדל בהדרגה משנה לשנה. המשתמש המצוי כיום מבצע את רוב החיפושים והמחקרים שלו בסלולארי או בטאבלט, שנמצאים ברשותו בכל מקום וזמן. בהדרגה עוברת כל התנהגות הגלישה למובייל, עד כדי כך שגוגל מפתחת מוצרים חדשים שלה כ- mobile first – מונח המייצג מתן קדימות לעיצוב וחוויית משתמש במובייל בעת תכנון אתר. נדמה שב-2015 ניתן יהיה לסמן את קו פרשת המים של עולם החיפוש, כאשר לראשונה כמות החיפושים במובייל תעלה על כמות החיפושים ממחשבים נייחים וניידים.

דו"ח של אתר המחקר השיווקי BIA/Kelsy המצביע על כך שב-2015 כמות החיפושים במובייל בארה"ב תהיה גדולה מכמות החיפושים במחשבים שולחניים ובמחשבים ניידים

דו”ח של אתר המחקר השיווקי BIA/Kelsy המצביע על כך שב-2015 כמות החיפושים במובייל בארה”ב תהיה גדולה מכמות החיפושים במחשבים שולחניים ובמחשבים ניידים

הגולשים מצפים, ובצדק, לחויית מובייל איכותית

כל שינויי האלגוריתם האחרונים של גוגל מצביעים על כך שתוצאות החיפוש מושפעות מגורמים רבים שעיקרם היא חווית המשתמש של הגולש. לכן, כדי להתקדם במעלה תוצאות החיפוש, אין די בתוכן שמתאים לביטוי שהמשתמש מחפש, אלא ביצירת תוכן איכותי בעל ערך מוסף אשר יהיה רלוונטי ויספק חווית גלישה טובה לגולש. במסגרת זו עושה גוגל מאמצים לתת גם למשתמשיה במובייל תוצאות שמתאימות באופן אופטימלי למכשיר שלהם ומספקות את חווית המשתמש הטובה ביותר.

“כל מה שאנחנו עושים קשור לשביעות רצון המשתמשים” אומר גארי איליס, אנליסט בכיר בגוגל בראיון, “ודי ברור שאתרים מותאמי מובייל מספקים חווייה טובה יותר למשתמש”.
בנוסף, צריך לזכור שלמהלך של גוגל יש סיבות מעבר לשביעות רצון המשתמשים: משתמש מרוצה, משתמש שנוח לו, הוא משתמש ממיר. לדוגמא, אם קיים תפריט המבורגר מותאם מובייל המקל על ניווט לעמודי מוצר – יש יותר סיכוי שהמשתמש ימיר. ואם המשתמש ממיר, לא רק הוא שמח אלא גם המפרסמים בגוגל שמחים – ושם נמצא הכסף.

השינויים חדשים, המגמה – ממש לא

גוגל כמובן לא התעוררה רק עכשיו, בכל הקשור להתאמת תוצאות החיפוש במובייל. למי שפספס, הנה תזכורת קטנה מהשנה האחרונה:

1.      גוגל הציגה שני כלים שימושיים לבחינת מדדי התאמה למובייל – אחד פשוט למדי המאפשר לאבחן בעיות בהתאמה למובייל של עמוד בודד ברמת חוויית המשתמש (UI/UX). כל שצריך לעשות הוא להכניס כתובת URL  ולקבל פידבק על העמוד. הכלי השני הוא דו”ח שימושיות במובייל (mobile usability report)  שנוסף באוקטובר האחרון ל-Google Webmaster Tools ומציג בעיות בהתאמה למובייל של האתר כולו, באופן מעמיק יותר.

2.      בנובמבר, הציגה גוגל תגיות mobile-friendly המופיעות בעמוד תוצאות החיפוש שלה ליד תוצאות שמכילות עמוד מותאם מובייל.

מתוך: תוצאות החיפוש של גוגל במובייל

מתוך תוצאות החיפוש של גוגל במובייל

כל מי שמכיר את גוגל ושיטות העבודה שלה היה ברור שצעדים אלה הם רק הכנה לדבר האמיתי – השפעה של תאימות למובייל על דירוג בתוצאות החיפוש.

ומה נשתנה?

כבר חודשים ארוכים ישנה ציפייה לשינוי המדובר, רק שעכשיו יש לו תאריך רשמי, והוא עוד רגע כאן.

גוגל עידכנה בבלוג הרשמי שלה שהחל ב-21 באפריל, תוצאות מותאמות מובייל יקבלו קדימות על תוצאות שאינן מותאמות. זו אחת הפעמים הבודדות שגוגל מציינת תאריך מסויים לעדכון האלגוריתם וגם מודיעה שהעדכון יקרה במקביל בכל העולם, כך שיתכן ונראה את השינויים הללו גם בישראל מוקדם יותר מהרגיל.

כאמור, בדרך כלל גוגל נוטה להיות דיסקרטית בנוגע לשינויים שהיא עורכת באלגוריתם שלה, ולערפל את כוונותיה כדי שבעלי אתרים ימנעו מלנסות לעשות מניפולציות על מנוע החיפוש. הפעם – המצב שונה. גוגל מנסה כבר כ3-4 שנים לרתום את בעלי האתרים למהפכת המובייל, והמהלך הנוכחי שלה הוא פשוט אמצעי האכיפה הטוב ביותר שיש לה – מיקומים בתוצאות החיפוש האורגאניות.
כמובן שזה רק אחד מהגורמים בדירוג אך ניתן לשער שמשקלו יהיה גבוה, בהתאם למוטיבציה של גוגל לעודד אתרים להתאים את עצמם למובייל המתגברת לנוכח מגמת הגירת המשתמשים למובייל.

עדכון נוסף של גוגל באותה נשימה, עוסק בשימוש של גוגל בתוכן שנמצא בתוך אפליקציות לדירוג במנוע החיפוש שלה. החברה הצהירה שמעתה, מי שאפליקציה מסוימת מותקנת על מכשיר האנדרואיד שלו, יוכל למצוא בתוצאות החיפוש במובייל תוצאות מתוך אותה אפליקציה. גוגל כמובן מפרסמת כהרגלה הנחיות מפורטות עבור מפתחי האפליקציות ומקדמיהן, כיצד להביא למצב שתוכן האפליקציות שלנו יתגלה בקלות על ידי הרובוטים שלה.

דוגמא: תוכן פנימי מתוך אפליקציה מוצג בתוצאות החיפוש.

דוגמא: תוכן פנימי מתוך אפליקציה מוצג בתוצאות החיפוש.

האם אתם מוכנים?

לסיכום, כבר בחציון הראשון של 2015, גוגל שמה גז על התאמות האלגוריתם שלה למובייל, והעמקת הפער בין תוצאות הדסקטופ למובייל, על מנת להעניק למחפשים תוצאות רלוונטיות יותר. רוב הקוראים של שורות אלו, יחלקו רצון משותף עם גוגל: הנגשה מקסימלית של האתר למשתמשי מובייל, ושיפור כמות ויחס ההמרה, באמצעות חוויה איכותית.

אם האתר שלכם עדיין אינו מותאם למובייל, עליכם להזדרז ולפתח התאמה כזו, כאשר האופציה המועדפת על גוגל היא אתר בעל עיצוב רספונסיבי. גם אם כבר יש לכם גרסת מובייל או עיצוב רספונסיבי – אין זה מתחייב שאתם עומדים בדרישות של גוגל. עליכם לוודא באמצעות הכלים של גוגל שהאתר אכן עומד בדרישות.
אם יש לכם אפליקציית native, מומלץ לעקוב אחר ההנחיות של גוגל על מנת שהאפליקציה שלכם תאונדקס.